بررسی سازوکارهای تسهیم درآمد محتوای دیجیتال

گذار از وب یکطرفه به وب تعاملی فرصتی را فراهم کرده است که علاوه بر بازیگران سنتی و حرفهای، این بار کاربران نیمهحرفهای و حتی غیرحرفهای نیز امکان تولید و انتشار محتوای دیجیتال و دیده شدن را داشتهباشند. بهعبارت دیگر، توانمند شدن کاربران در تولید و نشر محتوا و فراگیری پلتفرمها باعث شده است علاوه بر بازیگران سنتی، بازیگران جدیدی نیز پا به عرصه تولید محتوای دیجیتال بگذارند که هم زیستبوم محتوا را از انحصار بازیگران سنتی خارج نمودهاند و هم توسعه محتوای دیجیتال را رقم زدهاند.
تسهیم درآمد حاصل از جریان محتوا یکی از روشهای انگیزهبخش به بازیگران زیستبوم محتوای دیجیتال کشور است؛ متأسفانه سازوکارهای متعارف مطرحشده برای این موضوع یا «ترافیکمحور» است که دغدغه اصلی آن جبران کاهش منابع درآمدی اپراتورها و در نتیجه تقویت این بازیگر است و یا توجه صرف به جانب مصرف و «تعرفه حمایتی ترافیک» دارد که الزاماً «توسعه زیستبوم ملی محتوا» و «ارتقای محتوای بومی» را به دنبال نخواهد داشت و حتی در مواردی متعارض با آن است.
با توجه به اهمیت مسئله تسهیم درآمد محتوای دیجیتال در توسعه زیستبوم ملی محتوای فاخر بومی، هسته سپهرا مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام در مرداد ماه 1402 در قالب گزارشی با عنوان «بررسی سازوکارهای تسهیم درآمد محتوای دیجیتال»، نخست مسائل و چالشهای متعدد سازوکار «ترافیک محور» را مورد بررسی قرار داده و در نهایت با توجه به ارزشها و اهداف حکمرانی زیستبوم محتوای دیجیتال کشور، تلاش داشته است سازوکاری «پلتفرم محور» برای نگاهی چندبعدی به نظام تسهیم درآمد محتوا ارائه نماید.
فهرست این گزارش را میتوانید از اینجا مشاهده نمایید.