بازی های رایانه ایخدمات
چرا بایستی نگران وضعیت بازی های رایانه ای در کشور باشیم؟
-
- بازی وسیله ایست برای سازندگی. کاربر از طریق بازی یاد میگیرد، ابداع میکند، تجربه میکند و …. .کاربر از طریق بازی میتواند به استعدادها ، تواناییها، خواستها، ضعفها و نکات مثبت و منفی خود پی ببرد. و لذا با شناخت ویژگیهای خود ساخت شخصیتی خود را تحکیم میبخشد. کودکان از طریق بازی مقابله با شرایط زندگی را میآموزند، درمییابند که چه موقع برای رسیدن به هدف بایستی بجنگند و چه موقع مصالحه کنند. چه موقع باید ساکت بود و چه موقع فعال. کاربر درمییابد که هرگاه بخواهد به هدف برسد ملزم و ناچار است که برخی از مقررات را رعایت کند. با دیگران همکاری کند و از دیگران کمک بگیرد. با بازی در میباید که اصول و قواعدی در جامعه وجود دارد که او نیز بهعنوان عنصری از آن جامعه ملزم و مقید به رعایت آنهاست. بازی به کاربر کمک میکند تا آنچه در درون دارد اما قادر به بیان آن نیست بیان دارد.
- زیرا تا کمتر از یک دهه پیش مهندسین ایرانی در فنّاوری ساخت بازیهای رایانهای حرفی برای گفتن نداشتند و کشورمان مصرفکننده تکنولوژیکی و محتوایی بازیهای غربی بود.
- امروزه جوانان ایرانی به مرتبهای قدرتمند در فنّاوری ساخت بازیهای رایانهای دستیافتهاند اما از طرفی به لحاظ محتوایی هنوز سناریونویسی برای بازیهای رایانهای در کشور ما ترویج نیافته است و دغدغهمندان فرهنگی نظام به این حوزه تقریباً ورودی پیدا نکردهاند (مسلماً نهادهایی وارد حوزه ساخت و تولید بازیهای رایانهای شدهاند اما کارشناسان فرهنگی در نوشتن سناریو و جهتدهی محتوایی هیچ ورود قابلتوجهی -آنچنانکه در حوزه سینما به محتوا پرداخته میشود- نداشتهاند) و از طرف دیگر متولیان سیاستگذاری حوزه بازیهای رایانهای، بهجای رویکردی فعال در سیاستگذاری تهیه، تولید و توزیع بازیهای رایانهای، رویکرد ممیزی منفعلی را اتخاذ نمودهاند.
- رشد فزاینده استفاده از بازیهای رایانهای در کشور در کنار نظارت صریحتر و دقیقتر مراجع ذیربط بر دیگر رسانهها، امکان نفوذ بیشتری را در حوزه رسانه بازیهای رایانهای برای دشمنان جمهوری اسلامی فراهم آورده است.
یک نظر