اخبار سپهرا

اثر پژوهشگر هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا) در سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی برگزیده شد

اثر پژوهشی«تبیین دلالت‌های دانش فقه برای مفهوم پردازی مرز در حکمرانی فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران» به عنوان اثر برگزیده گروه علوم اجتماعی و ارتباطات سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی انتخاب و در اختتامیه این جشنواره مورد تقدیر رییس محترم جمهور قرار گرفت.

این پژوهش حاصل تلاش جناب آقای سید امیررضا برقعی، پژوهشگر هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام (سپهرا) است که در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد به مسئله مهم حاکمیت، قلمرو و مرز در فضای مجازی پرداخته است. توضیح بیشتر آنکه با گسترش فضای مجازی در دهه‌های اخیر، مسأله کاهش قدرت و ظرفیت دولت‌ها در تأمین امنیت و استقلال قلمرو سرزمین‌هایشان در فضای مجازی به مسئله مهمی تبدیل شده که بهبود آن نیازمند حکمرانی اراده‌های فعال داخلی و بین المللی در این فضا است. از جمله اقدامات اساسی در این الگوی حکمرانی، مفهوم پردازی مرز و شیوه‌های مرزبانی در فضای مجازی است.

بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی به منظور سیاست‌گذاری و حکمرانی در جمهوری اسلامی اصل و ضرورت مهم و بعضاً مغفولی است که ناخواسته کشور را به دامان تجویزها و نسخه‌های غیربومی و غیراسلامی کشانده است؛ ازاین‌رو، پژوهش حاضر که با «روش شناسی دلالت پژوهی» انجام شده، تلاش کرده است با مراجعه به دانش فقه، هفده دلالت‌ را برای مفهوم پردازی مرز در حکمرانی فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران احصا نماید. مبتنی بر این دلالت‌ها، مرز فضای مجازی مجموعه قواعد خاصی است که تعیین کننده محدوده اعمال اراده حکومت اسلامی و تبعیت کاربران از آن، در فضای مجازی است. این قواعد مرزی، به گونه‌ای است که در صورت تحقق آن‌ها، فضای مجازی ایجاد شده، اسلامی و در غیر این صورت، غیر اسلامی است. به بیانی دیگر این قواعد، عامل تمایز میان قلمرو اسلام و کفر در فضای مجازی هستند که در این پژوهش به آن‌ها پرداخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا