تحلیل خط‌ مشی فضای مجازی

تواصی به بصیرت و صبر در فضای مجازی

مقام معظم رهبری در بیانات مهم عید مبعث، افسران جنگ نرم را به استفاده از فضای مجازی جهت حفظ و تقویت زنجیره تواصی به بصیرت و صبر در میان مردم فراخواندند و هشدار دادند که اگر دشمن بتواند این زنجیره تواصی را قطع کند، آنگاه خسارت و خطر بزرگی متوجه جامعه اسلامی است؛ چرا که بریدن شدن جریان تواصی و تنها شدن آحاد جامعه اسلامی به تدریج به کم رنگ شدن امیدها ، اراده ها و دور از دسترس شدن اهداف متعالی در میان مردم می انجامد.

از جمله اولین برداشت هایی که از بیانات رهبر معظم انقلاب در میان برخی از جوانان عزیز در فضای واقعی و مجازی رواج یافت، عبارت بود از «لزوم بازگشت و حضور حداکثری جوانان اعم از طلاب و دانش جویان به بسترهای داخلی و خارجی فضای مجازی از جمله اینستاگرام، تلگرام و توئیتر و انجام فعالیت های فرهنگی و تبلیغی برای حفظ و تقویت شبکه تواصی»؛ اما این برداشت با وجود سلطه دشمن بر برخی از بسترهای بیگانه مانند اینستاگرام و واتساپ و مسدود بودن شبکه هایی مانند تلگرام و توییتر با تردیدها و اشکال‌هایی روبرو گشت. آیا مقام معظم رهبری با وجود مالکیت و حاکمیت آمریکا بر اینستاگرام و اعمال سلطه آن در موارد متعدد، مانند حذف کامل حاج قاسم سلیمانی از این شبکه اجتماعی و تخریب گسترده افکار عمومی و ذهنیت های مردم، باز هم به حضور حداکثری دستور داده اند و معتقدند با وجود این سلطه، دشمن امکان تشکیل و تقویت زنجیره تواصی را به مومنان خواهد داد؟ آیا معظم له، با وجود مسدود بودن تلگرام و توییتر به خاطر مصلحت مهم تری عملا فرمان به نقض قوانین و مقررات جمهوری اسلامی داده اند ؟

یکی از اصول مهمی که در فهم صحیح بیانات و تکالیف مقام معظم رهبری، باید مدنظر افسران جنگ نرم باشد، بررسی مجموع بیانات ایشان در یک مسئله و تفسیر بیانات معظم له با سایر بیانات ایشان است. از این رو، جهت فهم صحیح و تبیین بیانات اخیر ایشان در چگونگی مواجهه افسران جنگ نرم با فضای مجازی و نقش آفرینی آن ها، بیانات رهبر انقلاب در سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (۱۴خرداد ۱۳۹۵)، دیدار مسئولان نظام(۲۲ خرداد ۱۳۹۶) و دیدار نوروزی ملت ایران( ۳ فروردین ۱۳۹۹) و دیدار هییت دولت(۲ شهریور ۱۳۹۹) مورد بررسی قرار گرفته است. از مجموع بیانات مذکور، فهمیده می شود که مسئله اصلی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی عبارت است از «اعمال سلطه دولت آمریکا و برخی شرکت های آمریکایی در بسترهای فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام از بیرون از مرزها» و به تبع آن ماموریت اصلی عبارت است از «اولا زدودن سلطه دشمن از این فضا و کسب قدرت در آن و ثانیا نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد قواعد جدید مبتنی بر معارف انقلاب اسلامی در فضای مجازی»

با توجه به این مسئله و ماموریت اصلی در مواجهه با فضای مجازی، ملاحظات زیر باید مطمح نظر مسئولان و افسران جنگ نرم باشد:

  • جدیت در تکمیل اجزای شبکه ملی اطلاعات و ایجاد خدمات پایه بومی مانند سیستم عامل، موتور جست و جوگر، رایانامه و شبکه های اجتماعی جهت قلمرو سازی و تحقق بسترهای مناسب برای تواصی مردم
  • نقش آفرینی حداکثری و خلاقانه افسران جنگ نرم در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی ایرانی و ارائه خدمات مورد نیاز و با کیفیت و تولید محتواهای اسلامی، متقن و جذاب با هدف امیدآفرینی میان مردم به ویژه جوانان، تقویت اعتماد به نفس ملی و روحیه «ما می توانیم»، بصیرت آفرینی و ایستادگی و مقاومت ملی در مسیر پیشرفت که در واقع این موارد درون مایه شبکه تواصی میان مردم است.
  • نقش آفرینی جوانان مومن در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی دشمن مانند اینستاگرام و تلگرام با رعایت موارد زیر می تواند، مفید باشد.
    • حضور در اینستاگرام را فعالیتی در قلمرو دشمن بدانند و توجه داشته باشند که نقش آفرینی در قلمرو دشمن مانند قلمرو خودی نیست. متاسفانه برخی طلاب و دانش جویان توجه کافی به عنصر مالکیت و حاکمیت در شبکه های اجتماعی نداشته و تصور می کنند همان فعالیت فرهنگی – تبلیغی که در شبکه های اجتماعی بومی قابل پیاده سازی است، در شبکه اجتماعی اینستاگرام هم می توانند اجرا کرده و اهداف مورد نظر را محقق کنند، در حالیکه با توضیحاتی که در ادامه بیان می شود، آشکار خواهد شد که نه تنها هر فعالیت فرهنگی در اینستاگرام مطلوب نیست، بلکه بسیاری از این فعالیت ها بازی کردن در نقشه دشمن و سبب افزایش وابستگی کاربران و نظام های اجتماعی حاصل از تعامل آن ها به قلمروهای بیگانه است.
    • افسران جنگ نرم قبل از حضور در قلمروهای دشمن باید از استحکام اعتقادی و اخلاقی کافی در خود و خانواده خویش مطمئن باشند. اگر حضور در شبکه اجتماعی اینستاگرام سبب نقص در دین داری و سبک زندگی اسلامی ایرانی خود فرد یا اعضای خانواده اش شود، این فعالیت از لحاظ شرعی جایز نیست.
    • هدف نهایی از حضور و فعالیت در قلمرو دشمن، باید مجاهدت در جهت به کوچ در آوردن کاربران ایرانی از بسترهای بیگانه به بسترهای ایرانی باشد. جهت نهایی ارائه خدمات و تولید محتواها باید هجرت کاربران از قلمرو دشمن به قلمرو خودی باشد. هر فعالیتی که در نهایت سبب وابستگی بیشتر کاربران و نظام های اجتماعی به قلمرو دشمن مانند اینستاگرام شود، هر چند در ظاهر سخنرانی مذهبی یا مداحی باشد ولی در مجموع در زمین بازی آمریکا است و از این رو مالکان و حاکمان اینستاگرام با آن مخالفتی نمی کنند.

بنابراین فعالین فضای مجازی نقش آفرینی در قلمروهای دشمن را باید حضوری موقتی در نظر گرفته و خدمات و محتواهای خود را با هدف کوتاه مدت تضعیف سلطه دشمن بر کاربران ایرانی و هدف بلند مدت هجرت کاربران ایرانی طراحی کنند. از لوازم این هدف و جهت گیری کلان، اولا ایجاد بسترهای مشابه و با کیفیت در داخل کشور توسط مسئولین ثانیا ارائه خدمات و تولید محتوا به طور موازی و هم زمان در اینستاگرام و بسترهای ایرانی توسط ارائه کنندگان خدمات و محتوا و ثالثا ایجاد مشوق های مادی و معنوی برای مردم جهت حضور در بسترهای بومی است.

  • فعالیت در تلگرام و توییتر با وجود مسدود بودن، تنها در صورتی شایسته است که حقیقتا مصلحت مهم تری در این حضور باشد. بدین معنا که جهت تحقق هدف مورد نظر اگر هیچ کدام از بسترهای غیر مسدود اعم از داخلی و خارجی مناسب نباشد، می توان از تلگرام و توییتر استفاده کرد. به عنوان مثال افرادی که دارای ارتباطات و مخاطبین منطقه ای و جهانی هستند، در شرایط کنونی در برخی موارد لاجرم باید از توییتر استفاده کنند اما حتما این ضرورت شامل فعالیت برخی مسئولین و وزرای غیر مرتبط با امور منطقه ای و بین المللی نمی شود و استفاده ایشان از این بسترها از لحاظ شرعی محل اشکال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا