شبکه

تاریخچه اینترنت در ایران

نخستین بار مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات – که امروز با عنوان پژوهشگاه دانش‌های بنیادین شناخته می‌شود- اینترنت را به ایران آورد. در ایران سال ۱۳۷۱ تعداد کمی از دانشگاه‌ها، ازجمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان از طریق مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات و پروتکل UUCP به اینترنت وصل شدند تا با دنیای خارج پست الکترونیک ردوبدل کنند. امروز پژوهشگاه دانش‌های بنیادین، تنها مرجع رسمی ثبت دامنه ملی ir به شمار می‌رود.

در سال ۱۳۷۳ مؤسسه ندا رایانه تأسیس شد و پس از راه‌اندازی اولین بولتن بورد (BBS)، در عرض یک سال اولین وبگاه ایرانی داخل ایران را راه‌اندازی کرد. همچنین، این مؤسسه روزنامه همشهری را به زبان فارسی در اینترنت منتشر کرد، که اولین روزنامه رسمی ایرانی در وب محسوب می‌شود. در همین سال به دنبال اتصال به اینترنت از طریق ماهواره کانادایی کد ویژن (Cad Vision)، مؤسسه ندا رایانه فعالیت بازرگانی خود را به‌عنوان اولین شرکت خدمات سرویس اینترنتی (ISP) آغاز کرد. در سال ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی تأسیس شرکت امور ارتباطات دیتا تحت نظر شرکت مخابرات ایران را تصویب کرد و مسئولیت توسعه خدمات دیتا در کشور را به‌طور انحصاری در اختیار این شرکت قرار داد. [۱]

از دهه ۱۳۸۰ با توسعه فناوری اطلاعات و فراگیر شدن ارتباطات همراه در کشور، روند توسعه زیرساخت‌های شبکه در ایران شدت گرفت و در دهه ۱۳۹۰ با توسعه فناوری نسل سوم و چهارم ارتباطات فضای مجازی در ایران پدید آمد. از این رو خواننده محترم را دعوت می کنیم تا ادامه تفصیلی تاریخچه اینترنت را در یادداشت تاریخچه فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران و نیز یادداشت های حول تعریف فضای مجازی (۱ و ۲) را دنبال نمایند.

منبع: شهریاری، حمید. (۱۳۸۸). اخلاق فناوری اطلاعات. قم: انتشارات دانشگاه قم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا