گزارش تحلیلی «درآمدی بر تأثیر تعرفه ترجیحی بر رفتار کاربران فضای مجازی»
تعرفه ترجیحی که در شرایط فعلی تقریباً اصلیترین سیاست کشور برای توسعه محتوای بومی است، با ابزاری «اقتصادی» و با انتخاب «سیاست قمیتی» حمایت از مصرفکننده محتوای داخلی (بخوانید ترافیک داخلی) را هدف قرار داده است. این سیاست ارزانتر بودن ترافیک داخلی را عامل رغبت به پلتفرمهای بومی و مصرف بیشتر محتواهای داخلی دانسته است.
بر این اساس، گزارش پیش رو که بر اساس افکارسنجی ملی انجام شده در بهمن ماه ۱۴۰۲ تهیه شده، به این سؤال اصلی پرداخته است که: «سیاست تعرفه ترجیحی به عنوان اصلیترین سیاست کشور در حوزه محتوا و مهمترین انگیزاننده برای مصرف محتوای داخلی تا چه اندازه مورد توجه کاربران بوده است؟»
برای پاسخ به این سؤال، آقای حسین زیبنده، پژوهشگر هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام، توصیفی از میزان اطلاع از سیاست تعرفه ترجیحی و همچنین تحلیلی ناظر به میزان اثرگذاری آن در مصرف کاربران ارائه کرده است.