اخبار سپهرا

گزارش خبری ارائه حکمرانی فضای مجازی در افتتاحیه اندیشکده مستعدان اجتهاد

افتتاحیه دوره دوم اندیشکده مستعدان اجتهاد (فارغ التحصیلان حوزه علمیه آیت‌الله حق شناس رحمه الله) با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و ارائه جناب آقای سیدامیررضا برقعی، پژوهشگر هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام میثم رستمی، مدیر محترم اندیشکده مستعدان اجتهاد، به تشریح برنامه‌های پیش‌ رو پرداختند. ایشان با اشاره به روند شکل‌گیری اندیشکده، بخشی از دستاوردهایی را که در دوره گذشته حاصل شده بود، یادآور شدند.

جلسه افتتاحیه میزبان دو مهمان محترم بود. در ابتدا جناب آقای سیدامیررضا برقعی، پژوهشگر سپهرا به ارائه مطالب خود با موضوع «حکمرانی فضای مجازی و روش مواجهه اسلامی با مسائل آن» پرداختند. ایشان در ابتدای سخنان خود خاطر نشان کردند که روش‌های مواجهه اسلامی با مسائل حوزه‌های عمومی و از جمله فضای مجازی را می توان به دو دسته ۱- روش‌های مستقیم و بلندمدت مراجعه به منابع اسلامی که از آن با عنوان روش‌شناسی اجتهاد یاد می‌شود و ۲- روش‌های غیرمستقیم و کوتاه‌مدت مراجعه به منابع اسلامی تقسیم کرد. همچنین پژوهشگر محترم برخی از روش‌های غیرمستقیم و کوتاه‌مدت را عبارت از استفاده از قواعد فقهیه، متفکر محوری و رابطه امدادی میان مجموعه موضوع‌شناسی و حکم‌شناسی بیان کردند. در این میان آقای برقعی بهینه‌ترین روش برای حل مسائل حکمرانی فضای مجازی متناسب با مبانی اسلامی را روش سوم یعنی شکل گیری گفتگوهای مشترک میان فقیهان و متخصصان رشته‌های مرتبط با هر مسئله بیان کردند و در این راستا روش پنج مرحله‌ای را شامل موضوع‌شناسی تخصصی، موضوع‌شناسی فقهی، حکم‌شناسی، ساخت نظریه و اجرای آن را معرفی نمودند. ایشان تاکید کردند که باید در هر مسئله، موضوع‌شناسی تخصصی و فقهی صورت گیرد. موضوع‌شناسی تخصصی بر اساس عرف عام و عرف خاص و ادبیات رایج موضوع است و از این طریق شناختی تخصصی از موضوع حاصل می‌شود و در موضوع شناسی فقهی با تعیین سویه‌ها و حیثیت‌های فقهی موضوع، حلقه‌ی کلیدی میان موضوع‌شناسی تخصصی و حکم‌شناسی به دست می‌آید. ایشان در ادامه با تشریح چارچوب حکمرانی فضای مجازی سپهرا به تبیین برخی از کلیدترین موضوعات حکمرانی فضای مجازی که نیازمند بررسی‌های تخصصی و فقهی است، اشاره کردند. این مسائل عبارت است از مالکیت و تصرف در داده‌ها و حریم خصوصی کاربران، مسئولیت مدنی و کیفری دولت، سکوها و کاربران، پالایش محتوا، فیلترینگ و محدودسازی آزادی کاربران و امنیت، دفاع و قلمرو و مرز سایبری.

سخنران دیگر این جلسه حجت الاسلام و المسلمین حسینی نژاد بود. از جمله سوابق علمی ایشان می‌‎توان به تحصیل سطح عالی حوزه‌ی علمیه‌ی قم، مهندسی نرم‌افزار گرایش هوش مصنوعی از دانشگاه UDG اسپانیا، کارشناسی ارشد گرایش زن و خانواده و مسئولیت سایت مهندس طلبه به مدت ۱۲ سال اشاره نمود. ایشان سخنان خود را حول محور لزوم تمسک به معنویت و توسل به ساحت مقدس امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از سوی طلاب در تمام شئون زندگی ارائه دادند.

سخنرانی پایانی جلسه نیز از سوی مسئولیت محترم اندیشکده مستعدان اجتهاد حجت الاسلام و المسلمین میرهاشم حسینی، ایراد گردید. ایشان با تشکر از بیانات سخنرانان پیشین، روشی را که جناب آقای برقعی پیرامون موضوع‌شناسی تخصصی و فقهی برای حل مسائل حکمرانی مطرح کردند، مورد تایید و تاکید قرار دادند. تولیت محترم حوزه علمیه آیت الله مجتهدی و آیت الله حق شناس همچنین سخنان حجت‌الاسلام حسینی‌نژاد را بسیار کلیدی و ارزشمند و وجود امثال ایشان را مایه انگیزه‌بخشی و دلگرمی میان طلاب دانستند. ایشان در بخش اصلی سخنان خود به لزوم شکل‌گیری مجموعه‌هایی نظیر تشکل مستعدان اجتهاد برای رشد و ارتقای حرکت حوزه‌های علمیه پرداختند و نکاتی را در راستای تقویت و ارتقای مجموعه بیان داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا