شناخت خط‌مشی فضای مجازیقواعد خط‌مشی‌گذاری فضای مجازی

آقای کاندیدا (۴): ظرفیت حکمرانی سایبری، تمدن نوین اسلامی یا قتلگاه انقلاب اسلامی؟

آنچه گذشت …

پس از اینکه در سلسله یادداشت‌های آقای کاندیدا چارچوب کلی حکمرانی فضای مجازی را تبیین نمودیم و چشم‌انداز آن را حرکت در زنجیره انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی تصویر نمودیم،‌ اکنون به اولین گام انقلاب اسلامی در فضای مجازی یعنی ظرفیت‌سازی حکمرانی خواهیم پرداخت.

اهمیت ظرفیت‌سازی حکمرانی سایبری کشور در این است که بدون ایجاد چنین ظرفیتی هرگونه ارائه برنامه و توسعه در فضای مجازی کشور موجب انزوای بیشتر جمهوری اسلامی ایران در عرصه فضای مجازی می‌شود.

سپهرا (هسته خط مشی فضای مجازی) با ظرفیت سنجی حکمرانی[۱]، عیار آقای کاندیدا را خواهد سنجید…

ظرفیت حکمرانی چیست؟

«ظرفیت حکمرانی» عبارت است از شایستگی‌ها و منابعی که در اختیار حاکمیت است که قدرت اعمال حکمرانی را به دست می‌دهد. این ظرفیت ها در سه بخش دولتی،‌ خصوصی و مردمی توزیع شده است و در دکترین انقلاب اسلامی تکیه و محور ظرفیت‌های حکمرانی در بخش مردمی است.

مجموعاً سه گروه ظرفیت سیاسی، تحلیلی و عملیاتی حدود اقتدار و قدرت مانور حکمرانی یک حاکمیت را تشکیل می‌دهند؛ ظرفیت‌های سیاسی اشاره به عواملی دارد که حمایت سیاسی را برای اجرای یک خط مشی به دست می‌دهد، ظرفیت تحلیلی به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و شایستگی‌هایی اطلاق می‌شود که امکان ارزشیابی، رتبه‌بندی، رصد، نظارت، بازخورد و نهایتاً بهبود و اصلاح فرآیندها، ساختار و اهداف حکمرانی را به دست می‌دهد و نهایتاً ظرفیت عملیاتی همان منابع و شایستگی‌هایی است که برای اجرایی شدن یک خط مشی عمومی لازم است. علاقه مندان برای اطلاع بیشتر می‌توانند به جداول ظرفیت‌های حکمرانی مراجعه نمایند.

کیک ظرفیت حکمرانی

ظرفیت حکمرانی در سطوح فردی، سازمانی، ملی و فراملی و در سه بخش دولتی، ‌خصوصی و مردمی توزیع شده است. تحلیل درست و ظرفیت سنجی حکمرانی به صورت دقیق‌، مستلزم ضرب سطوح مختلف در بخش‌های مختلف است. تصویر ذیل کیک حکمرانی یا به عبارتی سهم متقارنی از ظرفیت‌های حکمرانی را در سطوح ملی و فراملی نشان می‌دهد.

تمدن نوین اسلامی یا قتلگاه انقلاب اسلامی

مهمترین اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات و بسط نظام‌های اجتماعی در فضای مجازی، تحول در توزیع کیک ظرفیت حکمرانی است و این تغییر آنچنان اساسی است که به تعبیر مقام معظم رهبری سرآغاز تحولات تمدنی است.[۲] به عبارت دیگر تغییر ظرفیت‌های حکمرانی در بخش‌ها و سطوح مختلف موجب ظهور فرصت تاریخی و بی‌بدیلی پیش روی ملت‌ها شده است که در صورت بهره‌برداری و مواجهه فعال،‌ می‌توانند تحولی تمدنی را رقم بزنند و می‌توان ادعا نمود که انقلاب اسلامی به سبب این ظرفیت در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته است که از سویی می تواند با نقش آفرینی در این تحولات و مواجهه مبتکرانه و فعالانه گام های بعدی انقلاب اسلامی را با سرعت و شتاب برداشته و تمدن نوین اسلامی را از ساحت فضای مجازی رقم بزند و یا از سویی دیگر با مواجهه منفعل، شاهد انزوای ایران اسلامی و نهایتاً از درون تهی شدن ظرفیت‌های حاکمیت ملی بوده[۳] و خود را به قتلگاه انقلاب اسلامی ببرد. شاید بتوان تفسیر جمله معروف رهبر حکیم انقلاب را همین دانست که فرمودند «این فضا به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد».[۴]

در یادداشت بعدی (#آقای_کاندیدا ۵) به تشریح توزیع کیک حکمرانی در عصر فضای مجازی خواهیم پرداخت.

 

 

پی‌نوشت:

[۱]  Capacity assessment

[۲] مصاحبه سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی درباره بایسته‌های حکمرانی در فضای مجازی، منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR

[۳] دولت توخالی hollow state

[۴] https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=19272

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا