شناخت خط‌مشی فضای مجازیموضوعات خط‌مشی فضای مجازی

شبکه های اجتماعی این بار در قامت کلاب هاوس!

به نظر میرسد این شبکه اجتماعی جدید، در ظاهر نخبگانی­تر از دیگران است، هم به دلیل اینکه افراد مشهور و سلبریتی­های بیشتری حضور دارند، هم اینکه، باید برای جذب شنونده حرف های خاص و میهمانان خاصی­تر را کنار هم دیگر جمع کرد و هم­اینکه اساساً برای حضور، باید از طرف فرد دیگری دعوت به این نرم­افزارکاربردی شوید.

جالب­تر از همه آنکه با صرف حضور هم، اجازه سخن و اظهار نظر نیست، و حتما باید صاحب اتاق به شما دسترسی برای بیان نکات بدهد.

اما صرف صوت محور بودن و دیده شدن عکس پروفایل­تان کنار افراد مشهور، از جمله جذابیت آن است که افراد زیادی را به خود جلب کرده. این حضور مشاهیر چه داخلی و چه خارجی منجر به رشد نمایی و سریع کاربران، اعضا و ارزش سهام این اپلیکیشن در مدت زمان کوتاهی شده است.

از آنجایی که جریان اصلی در این نرم­افرار مبتنی بر صوت است و فارغ از فضای محتواهای غالبا سطحی و بصری اینستاگرام وتلگرام و متنی توئیتر؛ باعث افزایش دقت کاربران بر محتوا و صبر آن­ها بر ایراد گفتگو میان اعضا می­شود، لذا لزوما برای درصد بالایی از مردم علاقه­مند به سرعت در کسب اخبار و جذابیت­های تصویری مناسب نیست و حوصله­سر­کن است.

البته این قابلیت موجب شده است که حدود ۳۵ اپلیکیشن دیگر مثل فیس­بوک، هات­لاین، تلگرام، دیسکورد، توئیتر و … برای ایجاد چنین قابلیتی اقدام کنند.

باتوجه به­اینکه اخبار جعلی، بشدت موثر در افکار عمومی هستند، و حتی اگر پاسخ خبر درستی هم بعد از گسترش شایعه بیان شود، بازهم اثرش کمتر از خبر اولیه است؛ از ویژگی های جالبی که این پلتفرم ایجاد کرده، کاهش جدی عرصه برای گسترش فیک نیوزها است، علت اول این است که کاربران این شبکه، نسبتا احراز هویت شده هستند و این مشخص شدن هویت باعث رفتار کنترل شده­تر توسط افراد می­گردد، ثانیا اساسا شرایط فعالیت فیک نیوز ها به صورت ایجاد یک موج روانی نادرست و سپس فرار از موضع است؛ که  با توجه به این بستر شاید به نوعی در اتاق­های رسمی و مهم، کمتر رخ دهد، اما به صورت کلی نمی­توان ادعا کرد که موجب از بین رفتن شایعه و حرف­های بی­پایه و اساس شده است؛ به عنوان مثال، وزیر امور خارجه در حضورش به دعوت آذری جهرمی، نکاتی را در مورد تفاهم­نامه ایران و چین ذکر کرد، که نظرات مخالف جدی دارد.

دلایل مختلفی را میتوان برای رشد و استقبال اولیه مردم ایران از این پلتفرم نام برد و رساندن آن به پنجمین شبکه اجتماعی محبوب تبدیل کرد:

  • از جمله حضور و استقبال برخی نخبگان و مشاهیر (از علمی و اجرایی و سیاسی گرفته، تا مخالفین و فراری­ها) در این اتاق­ها و سخن­پراکنی­ آنها.
  • صرفا بر روی نسخه ios بودن این نرم افزار و به نوعی محدودیت و منجربه امتیازی خاص (باکلاس) بودن برای متقاضیان آن و انگاشته­شدن در میان اهالی با فرهنگ و به­روز جامعه
  • بیان موضوعات و محافلی خاص و جذاب در اتاق­ها و به پای گفتگو نشستن کارشناسان و متخصصان امر
  • نارسایی های صدا و سیما در جذب نظرات مخالف و دعوت از دیدگاه­های غیرهمسو با خودش
  • و البته حضور افرادی از خود صدا و سیما و تشکیل اتاقی رسمی برای این سازمان در کلاب­هاوس
  • کاهش اعتماد عمومی مردم از شنیدن رسانه­ای تک­صدا و حتی به ضرر مردم (مثل قضیه بورس)
  • و همچنین فرهنگ دیگربرتربینی و ارزش­نهادن به کالای خارجی، ولو به دادن هزینه­ای گزاف
  • و البته عملکرد و وضعیت ضعیف، در غالب پیام­رسان­ها و شبکه­های اجتماعی داخلی، حال به دلیل مشکلات درون سازمانی، و یا عدم حمایت دولت و یا پیشرفته­بودن پلتفرم­های خارجی
  • و در نهایت، توهم گفتگوی سالم و سازنده میان اعضا و ضعف فرهنگی و ساختاری­مان در شنیدن صداهای مختلف و متعارض

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا