مسائل خط‌ مشی فضای مجازی

کلاب هاوس، انتخابات ۱۴۰۰ و‌ تواصی به حق و صبر در فضای مجازی

بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب در روز مبعث (۲۱ اسفند ۹۹) موجب بروز سوالات متعددی از سوی جوانان و فعالان فضای مجازی در خصوص چگونگی تواصی به حق و صبر در فضای مجازی شد؛‌ برخی از جوانان مومن انقلابی چنین برداشت کردند که جهت بهره برداری از فرصت های فضای مجازی و ایجاد زنجیره تواصی بایستی از پلتفرم های آمریکایی توئیتر،‌ اینستاگرام و … برای تولید محتوا و پیام استفاده نمود و امروز که شور و فضای رقابت های انتخاباتی در کشور حال توسعه است،‌ با پلتفرم جدید کلاب هاوس روبرو هستند.

  • آیا نیروهای مومن و انقلابی بایستی در کلاب هاوس حضور پیدا کنند؟
  • اینبار قرار است که مردم چه هزینه ای را بابت حضور فعال و جریان ساز کارگزاران دولت در کلاب هاوس متحمل شوند؟

در پاسخ به چنین پرسش هایی ضروری است تا دوباره به موضوع تواصی به حق و صبر در فضای مجازی بپردازیم،‌ در این نوشتار تلاش خواهیم کرد که نشان دهیم اولاً به عنوان یک اصل کلی،‌ بهره گیری از پلتفرم‌های بیگانه در راستای زنجیره تواصی نیست‌، ثانیاً مسئولیت ها و وظایف کارگزاران و مردم متفاوت از یکدیگر است و در نهایت نسبت به هزینه های احتمالی که قرار است مردم از سوی کاسبان فیلترینگ متحمل شوند،‌ هشدار خواهیم داد.

  1. در همین سخنرانی ایشان تبیین کردند که هدف از بعثت حاکمیت مطلق الهی هر بر عالم تشریع و هم بر عالم تکوین است و این روح توحید است،‌ در حالی که حضور بر بستر پلتفرمی نظیر توئیتر، به معنای رفتار شما و تولید داده توسط شما در قلمرو دشمن است،‌ به عبارتی هر گونه کنش و واکنش در قلمرو سایبری دشمن مانند توئیتر و اینستاگرام،‌ ارزش داده ای،‌ اقتصادی و … دارد و مالک این پلتفرم می تواند با تحلیل آن داده و یا به گردش در آوردن آن داده یا حُکم خویش را اعمال نماید و یا با ارزش اقتصادی ایجاد شده پایه های حکومت خویش را تحکیم نماید و این به معنای یاری رساندن به طاغوت است،‌ همانچه که در آیه شریفه «وَ لَقَد بَعَثنا فی کُلِّ اُمَّهٍ رَسولًا اَنِ اعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت» امر به اجتنابش شده است.
  2. فرمودند که هدف بعثت «فَلَنُحیِیَنَّه حَیوهً طَیِّبَهً» حیات طیبه است که ویژگی این حیات طیبه آرامش روحی و امنیت محیط زندگی بشر است،‌ حال این سوال را مطرح می کنم آیا به نظر شما اینستاگرام و یا توئیتری که در موارد متعدد بر محتوا و نظرات کاربران ایرانی اعمال حکمرانی نموده و به عنوان مثال کوچکترین نام و تصویری از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را حذف می نماید،‌ آیا اینچنین محیطی،‌ واجد ویژگی های حیات طیبه است،‌ حال آنکه محتواهای مغایر با حیات طیبه اعم از اشاعه فحشاء، قمار،‌ تهمت‌ها،‌ بداخلاقی‌ها،‌ کلمات رکیک و … در این پلتفرم ها به وفور یافت می شود.
  3. فرمودند که قدرت سیاسی لازمه دستیابی به اهداف بعثت است،‌ پیامبران مبعوث گریزی ندارند مگر آنکه برای ایجاد حکومت الهی و حکمرانی بر مبنای اراده الهی قدرت لازم را برای تنظیم مناسبات اجتماعی به دست آورند؛‌ برنامه ریزی لازم را داشته باشند چرا که صرفاً با نصیحت مردم نمی توان مناسبات اجتماعی را بوجود آورد. حال سؤال این است که فعالیت در کلاب هاوس، توئیتر و اینستاگرام و امثالهم چگونه به قدرت سیاسی حکومت اسلامی کمک می کند؟ اگر به جمعیت به عنوان یکی از مولفه های قدرت سیاسی بنگریم در این صورت حضور و جمعیت بالاتر مومنین و انقلابیون بر بستر این پلتفرم ها موجب تقویت قدرت دشمن است و نه جبهه خودی؛ اگر قدرت سیاسی را ناشی از ظرفیت های تحلیلی حکمرانی بدانیم، به عبارتی اگر به قدرت تحلیل و داده و اطلاعات رفتار مردم در یک قلمرو به عنوان شاخصه قدرت بنگریم در این صورت حضور در قلمرو سایبری دشمن،‌ ولو اینکه منجر به تولید پیام های متعالی و با نیت تواصی به حق و صبر باشد، باز با این حال منجر به افزایش قدرت تحلیل و داده ای دشمن خواهد شد.
  4. مقام معظم رهبری در همین سخنرانی با تکیه بر آیات ۸ و ۹ سوره ممتحنه فرمودند که ستیز اسلام با دشمنان است و نه همگان و چنانچه برخی کفار دشمنی خود را به فعلیت نرسانند با آن ها سر ستیز نداریم و به عدل برخورد خواهیم کرد،‌ حال چنانچه خواننده محترم دلایل قبلی را هم برای پرهیز از نرم افزارهای امریکایی نپذیرد، به روشنی می توان گفت که این نرم افزارها ستیزه گری و اعمال دشمنی خود را با ایرانیان بارها و بارها به نمایش گذاشته اند،‌ از حذف پیام ها گرفته تا حذف اکانت و هویت ایرانیان در بستر پلتفرم خود.
  5. به قاعده یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا لا تَتَّخِذوا عَدُوّی وَ عَدُوَّکُم اَولِیاءَ تُلقونَ اِلَیهِم بِالمَوَدَّه نبایستی دشمنان خدا را همپیمانان خود بگیریم؛‌ حضور در پلتفرم های آمریکایی ولو به نیت تواصی منجر به پذیرش توافقات و همپیمانی آن شرکت هاست؛ در مقابل به قاعده وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَ مِن رِباطِ الخَیل بایستی به عنوان کاربران فضای مجازی عناصر قدرت را برای قلمرو سایبری کشور رقم بزنیم و به عنوان یک کاربر مهمترین این عناصر جمعیت و داده است و این وظیفه حاکمیت است که چنین قلمرویی را ایجاد نماید.
  6. به قاعده وَ تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَ تَواصَوا بِالصَّبر موضوع تواصی دقیقاً در جهت و ضرورت حفظ جامعه از دشمنان مطرح شده است و چگونه است که شما برای حفظ جامعه بخواهید به پلتفرم آمریکایی کلاوس و توئیتر و اینستاگرام و … پناه ببرید؟ بی شک وظیفه اولی متوجه حاکمیت،‌ شورای عالی فضای مجازی و دولت است که قلمرو سایبری نظام را ایجاد نماید و وظیفه ثانی متوجه مردم است که در پشتیبانی و حمایت از قلمروهای سایبری کشور صبر و استقامت داشته باشند و این همان تواصی به حق و صبر در ساحت فضای مجازی است که اگر خلاف آن عمل کردیم دچار همان خسرانی می شویم که در آیه شریفه آمده است.
  7. مقام معظم رهبری فرمودند که قطع جریان تواصی از اهداف دشمن است، بدیهی است که امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات در شناسایی، رصد،‌ اشراف و اخلال جریان تواصی امکانات بسیار بیشتری به نسبت سایر رسانه ها در اختیار دشمن قرار می دهد. این در حالی است که دشمن از قطع جریان تواصی احساس تنهایی،‌ ناامیدی و ضعف اراده را دنبال می کند و تجربه زیسته عموم کاربران از فعالیت در نرم افزارهایی نظیر اینستاگرام موید آن است که عوامل دیگری نظیر تبرّج، اشرافی گری و … که در بسیاری از محتواها در اینستاگرام دنبال می شود؛‌ مزید بر احساس ناامیدی و تضعیف اراده هاست. و صد البته که این امکانات و ظرفیت های فضای مجازی اگر در خدمت جبهه حق باشد (و این نه به معنای زیست مجازی مومنین در بستر پلتفرم های آمریکایی به خیال خوش تواصی است)؛ همانی خواهد بود که مقام معظم رهبری به عنوان ظرفیت های تواصی اشاره نمودند.

نتیجه

در مجموع با بهره گیری از اصولی که مقام معظم در بیانات مبعث فرمودند،‌ به عنوان یک اصل کلی، استفاده از کلاب هاوس،‌ توئیتر و اینستاگرام و سایر پلتفرم های آمریکایی برای تواصی به حق و صبر، نه تنها اشکال دارد بلکه دقیقاً‌ کمک به برنامه دشمن برای شکستن زنجیره تواصی به حق و صبر در کشور است. حضور مومنین در بستر و پلتفرم های آمریکایی قدرت آن ها را در ابعاد مختلف حکمرانی اعم از جمعیت، قدرت سیاسی،‌ قدرت اقتصادی،‌ قدرت اطلاعاتی و … افزایش خواهد داد. البته نیازهای ارتباطی و اجتماعی مردم بر بستر شبکه و در فضای مجازی یک نیاز قطعی است و این وظیفه ابتدایی حاکمیت و دولت است که قلمرو لازم را برای تحقق این نیاز مردم در داخل به وجود آورد و دولت اسلامی حق ندارد با غفلت از این نیاز مردم،‌ ایشان را بی پناه در پلتفرم‌های آمریکایی رها کند و در دفاع از حقوق شهروندان مجازی سستی و کاهلی کند.

علی رغم اینکه حضور کارگزاران نظام در عرصه رسانه ای بویژه حضور جریان ساز،‌ فضاساز و نشاط آفرین با هدف تقویت فضای انتخاباتی ضرورت دارد اما چنانچه این حضور بر بستر پلتفرم های بیگانه از جمله توئیتر و کلاب هاوس باشد،‌ موجب هدایت مردم به سمت قلمرو بیگانه است که نه تنها با وظایف کارگزاران مغایرت دارد بلکه به قاعده وَلا تَرکَنوا إِلَى الَّذینَ ظَلَموا فَتَمَسَّکُمُ النّارُ وَما لَکُم مِن دونِ اللَّهِ مِن أَولِیاءَ ثُمَّ لا تُنصَرونَ موجب آتش دوزخ و از دست دادن ولایت و نصرت الهی می شود.

مبادا کارگزاران ما در خفا فیلترینگ کلاب هاوس را دنبال کنند و در ظاهر حضور فعال در آن داشته باشند تا زمانه انتخابات چونان کاسبان فیلترینگ ، سبد رأی شان را پر کنند؛‌

کارگزاران فضای مجازی بدانند که راه اندازی کلاب هاوس ها و توئیتر های ایرانی تکلیف آن ها بود تا امروز که مردم در فضای انتخاباتی نیاز به گفت و شنود، آزاداندیشی و آزادی بیان دارند، مجبور به استفاده از پلتفرم های آمریکایی نباشند؛ مبادا با تغافل از کوتاهی ها و کاهلی ها در انجام وظایف خود، فضای رسانه ای آمریکایی را انتخاب نمایید و به آن افتخار کنید و به ریش مردم و نظام جمهوری اسلامی بخندید؛

مردم حقیقتاً‌ نیاز به فضای تبادل آراء دارند و این مهم در زمان انتخابات جدی تر هم می شود اما بدانیم تکلیف مردم بعد از تکلیف کارگزاران فضای مجازی است و اگر قلمرو سایبری توسط حکومت اسلامی ایجاد شد حال این مردم هستند که مکلف به استقامت و حفاظت از این قلمرو و به عبارتی تواصی به حق و صبر در ساحت فضای مجازی خواهند بود.

مردم نیز بدانند که آزادی اندیشه، مقدمه آزادی بیان است و اگر فضای رسانه ای در زمان انتخابات ملتهب می شود و به یکباره پلتفرمی آمریکایی نظیر کلاب هاوس با هیاهوی بسیار در کشور توسعه می یابد،‌ هدفی جز ملتهب کردن فضای رسانه ای و افکار عمومی ندارد تا با برهم زدند آرامش سیاسی و افکار عمومی، آزادی اندیشه شما را سلب کنند، به بهانه آزادی بیان مطامع خود را دنبال کنند. مراقب کاسبان فیلترینگ باشید. احتمال فیلتر کلاب هاوس در آستانه انتخابات جدی است.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

    1. سلام علیکم
      با تشکر از شما خواننده محترم
      منظور شما را از نفع نبود متوجه نشدم؛
      به هر حال:
      در خصوص واتساپ، مسئله فرق می کند، واتساپ یک پیام رسان فوری (instant messenger) است و در مدل های پلتفرمی نمی گنجد، اما در خصوص تلگرام، ما ایرانی ها، آن را از یک پیام رسان فوری تبدیل به یک شبکه اجتماعی (social network) کرده ایم، در تلگرام خرید و فروش می کنیم، شبکه اجتماعی توئیتر و یوتیوب را بازسازی کرده ایم، فیلم دانلود می کنیم و … به همین دلیل با اغماض می توان گفت که آن را تبدیل به یک پلتفرم با سویه هایش اعم از انواع خدمت گیرنده و خدمت دهنده کرده ایم و دقیقاً همه آنچه در خصوص سایر شبکه های اجتماعی مطرح کردیم، در خصوص تلگرام هم هست اما واتساپ به دلیل ارتباطات محدود و فقدان مدل پلتفرمی، ان قدری که بقیه پلتفرم ها نظیر تلگرام و اینستاگرام و … داده سازی می کنند، آن قدر خیزش داده ندارد. به هر حال همه این ها در قلمرو امریکاست و صد افسوس …

      با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا