اخبار سپهرا

نشست «نقش تحلیلی مجموعه های پشتیبان از شورای عالی فضای مجازی» برگزار شد.

هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در تاریخ ۲۰ مرداد ۹۹ به مناسبت رونمایی از نمانام(لوگو) هسته جلسه‌ای با عنوان نقش تحلیلی مجموعه های پشتیبان از شورای عالی فضای مجازی برگزار کرد. این جلسه با حضور دکتر سید مجتبی امامی، استاد هادی هسته و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، دکتر عبدالحسین کلانتری، سرپرست پژوهشگاه مرکز ملی فضای مجازی و اعضای هسته خط‌مشی فضای‌مجازی و سایر مهمانان، به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.

در ابتدا مهرداد حیدری، دبیر محترم هسته، گزارشی راجع به هسته و اعضای آن، محور های فعالیت و گروه های فعال، مهمترین خروجی های هسته و همچنین اصول بنیادین فعالیت در مرکز رشد ارائه کردند. در ادامه دکتر امامی به تبیین نقش تحلیلی مجموعه های پشتیبان از شورای عالی فضای مجازی مبتنی بر محور‌های ششگانه فعالیت های تحلیل خط‌مشی پرداختند. در این بخش از برنامه، ایشان با رویکردی انتقادی ابعاد مختلف ضعف های مجموعه های پشتیبان از شورای عالی فضای مجازی در عرصه خط مشی گذاری را تبیین نمودند و این نکته را مورد تاکید قرار دادند که این مجموعه ها می‌بایست علاوه بر وظایفی چون فعالیت های پژوهشی و رصد و طراحی خط مشی ها هم در شرایط عادی و هم با احتساب شرایط تقابل و جنگ، به وظایفی چون میانجی‌گری میان بازیگران عرصه فضای مجازی، عمومیت بخشی (دموکراتیک کردن) و واضح سازی ارزش‌های بازیگران نیز بپردازند.

در ادامه دکتر کلانتری توضیحاتی در مورد نحوه تعامل میان مرکز ملی با سایر مجموعه های پشتیبان و خاصتاً هسته خط‌مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ارائه کرده و این مسئله را مورد تاکید قرار دادند که خط مشی گذاری فضای مجازی در کشور عرصه‌ی بدیعی است که هنوز رسوب سنت ها شکل نگرفته و الان زمان ورود و شکل دادن صحیح به سنت هایی است که قرار است نهادینه شوند. همچنین نگاهی انتقادی به برخی جریان های داخلی داشتند که به نام گردش آزاد اطلاعات در سطح جهان، با سیاست های نظام جمهوری اسلامی در بسیاری از زمینه ها همسویی نداشته اند و اکنون با مشاهده نقض اصول لیبرالیسم توسط سردمداران لیبرالیسم، همانند تحریم اخیر تیک تاک توسط آمریکا، انگشت حیرت بر دهان گرفته اند.

در انتها با رونمایی از نمانام، توضیحاتی راجع به جزییات و منطق حاکم بر عناصر آن بیان شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا