مسائل خط‌ مشی فضای مجازی

رهنمودهایی برای مدیران سازمان های الکترونیکی

امروزه تمامی سازمان­ ها، نوعی از سازمان­ه ای الکترونیکی هستند، زیرا سازمان های الکترونیکی سازمانهایی هستند که از اینترنت، انترانت و اکسترانت برای برقراری ارتباط، ادغام و استفاده ­ی مشترک از اطلاعات، اجازه به مشتریان، عرضه­ کنندگان، کارکنان و سایرین برای ارتباط با سازمان و از طریق سازمان استفاده می­کنند.

هرچه یک سازمان بیشتر در شبکه ارتباطات جهانی و خصوصی حل شود، خصوصیات سازمان الکترونیکی را بیشتر خواهد گرفت.

این شبکه ارتباطی و ارتباطاتی در سازمان موجب تغییراتی در ساختار، فناوری، مدیریت و در نهایت رفتار کارکنان و مدیران در سازمان و خارج از سازمان و حتی زندگی خانوادگی آنها می­شود. به عبارت­ دیگر، بهره­مندی از فضای مجازی در سازمان­ها چه در ساحت سخت و چه در ساحت نرم، موثر واقع شده است و اثرات مهمی را گذاشته­است.

آنچه مسلم است، روند روبه افزایش کمّی و کیفی سریع این سازمان­ها است و ضرورت مطالعه و مدیریت رفتارسازمانی بیش از گذشته و با مختصات خاص خودش نسبت به سازمان­ های سنتی است.

مختصات سازمان ­های الکترونیکی

به طور مشخص این سازمان­­ها چهار ویژگی منحصربفرد دارد که عبارتند از:

  • نبود هیچ مقررات عمومی پذیرفته شده؛ هیچ الگوی از پیش تعیین شده ­ای را نمی­ توان به صورت قطع برای این­ چنین سازمان­ هایی در نظر گرفت؛ زیرا مثلاً آنچه در مهرماه به آن عمل می­شود، ممکن است در آبان­ ماه تغییر کند. از جمله عوامل موثر بر تغییر و انعطاف مسیر، محیط سازمان است.
  • پیروزی متعلق به سرعت است؛ در گذشته گفته می ­شد که “بزرگ کوچک را می­ خورد”، پس از مدتی بیان شد که “کوچک زیباست” ولی امروزه می­گویند، “سریع، کند را از میان برمی­ دارد” و رقابت و ضرورت تصمیمات سریع و توسعه محصولات به قدری مهم هستند که فرمان “حاضر، هدف، آتش” به فرمان “آتش، حاضر، هدف” تبدیل شده و دیگر فرصت توقف و اصلاح نیست، بلکه در حین حرکت، و بدون کاهش سرعت باید به اصلاحات و تغییرات پرداخت.
  • بی­ مکانی و بی ­زمانی؛ دسترسی به مجرب­ ترین و بهترین افراد، هم چنین به­ روزترین اطلاعات در هر مکان و هر زمانی از شبانه­ روز مهیاست. دیگر ساعت اداری و بُعد مسافت رنگ باخته است؛ بهترین متخصصین و آخرین تغییرات در اختیار شماست.
  • اطلاعات آمیخته(integrated information) همه چیز است؛ نظام­های اطلاعاتی باز و آمیخته­ی همه چیز هست، مهم کسب و تحلیل اطلاعات است، بدون هرگونه سلسله مراتب، البته با دسترسی ۲۴ساعته و در کمترین زمان ممکن برای اتخاذ یک تصمیم به­موقع.

در یک دسته­ بندی کلی می توان نسبت سازمان­ های الکترونیکی را تقسیم ­بندی کرد به:

  1. سازمان­ های الکترونیکی و رفتار فردی
  2. سازمان­ های الکترونیکی و رفتار گروهی
  3. سازمان­ های الکترونیکی و ساختار سازمان

 

  1. سازمان­های الکترونیکی و رفتار فردی

  • احساسات

کارکنان احساسات خود را در پارکینگ سازمان پارک نمی­کنند! شاید تا چندی پیش  که سازمان به منزله وسیله ­ای برای رفتار عقلایی در نظر گرفته می شد، احساسات در حوزه رفتارسازمانی جایگاهی نداشت و به موجب نبود منطق و تخریب روحیه­ کاری دانسته می شد.لذا جایگاهی برای احساسات در زندگی واقعی وجود نداشت!

سازمان ­های الکترونیکی به دلیل ایجاد ارتباط در هر زمان و مکانی، علاوه بر سرعت و سهولت در ارتباطات، از طرفی موجب انزوای اجتماعی(Social Isolation) و عدم اطمینان شده ­اند، زیرا افراد به­ جای حضور و رودرو باهم بودن، صرفاً احساسات خود را از این طریق با یکدیگر به اشتراک گذاشته و به دلیل تغییرات مستمر و عدم ثبات در این‌گونه سازمان­ ها، درحالی‌که نیاز باهم بودن و شریک شدن در احساسات یکدیگر، بیشتر ضروری به نظر می ­آید، اما آن آزادی و مشارکت را ندارند. مدیران باید علاوه بر بیان صریح معیارهای ارزیابی و ارزشیابی عملکرد و رفتارهای درست و نادرست، کارکنان را تشویق به ابراز احساسات میان یکدیگر و قوت گرفتن روابط میان آنان و بیان احساسات آن‌ها شوند.

  • اخلاق و زندگی شخصی

کنترل زندگی مجازی کارکنان به‌وسیله کارفرمایان یکی از مواردی است که تمایل سازمان برای توجه به‌حق کارکنان برای زندگی شخصی را تشدید می­کند. پیشرفت و توسعه انواع نرم ­افزارها مخصوصاً در سازمان­ های الکترونیکی، تنها به تعداد مواردی که کارفرمایان باید بر رفتار و کردار کارکنان خود نظارت کنند می­ افزاید.

بر اساس مطالعات صورت گرفته انجمن مدیریت امریکا، بیش از ۵۰ درصد از کارفرمایان، تلفن­ ها و فایل‌های رایانه­ ای و حتی پیام ­های الکترونیکی کارکنان خود را کنترل می­کنند.

درهرصورت هرچند به نظر می ­رسد در سازمان­ های سنتی، زندگی شخصی و اخلاق بیشتر حاکم بوده است و توسط اعضای سازمان رعایت می­ شد، اما در سازمان­ های الکترونیکی به‌صورت بالقوه آمادگی بیشتری برای ناهنجاری­ های اخلاقی، تبعیض و رفتارهای تهاجمی جنسی و خصمانه از طریق اینترنت و ایمیل دارند.

مدیران باید خط­ مشی مشخصی را پیرامون رعایت اخلاق و موازین شرعی در مراودات و مکاتبات تنظیم کنند و حقوق مدیر برای کنترل و علنی کردن این ارتباطات را تعیین کنند.

  • انگیزش

چالش به انگیزه رساندن کارکنان در سازمان­ های الکترونیکی بیشتر از سازمان­ های سنتی است، زیرا کارکنان افرادی حرفه­ ای و متخصص هستند و سازمان را به خود وابسته می ­دانند، تا اینکه بر اثر ناملایمات در محیط کار از کار خود بزنند. علاوه بر آن­ که هرکدام از آنان برجستگی ­ها و درخشندگی­ هایی دارند که حاضر به از دست دادن آن ­ها نیستند.

لذا مدیران باید بدانند که درست است که بی­ نیاز از برانگیختن کارکنان هستند ولی باید دقت به جنس پاداش و حمایت را داشته باشند تا موجب کاهش نوآوری و خلاقیت در سازمان نشوند.

 

 

و در ادامه…

  1. سازمان­ های الکترونیکی و رفتار گروهی
  2. سازمان­ های الکترونیکی و ساختار سازمانی

 

منبع: تقریراتی از کلاس دکتری و کتاب”مبانی فلسفی و تئوری­ های رهبری و رفتارسازمانی”جناب آقای دکتر سیدعلی اکبر افجه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا