بازیگران بین‌المللی

انجمن حکمرانی اینترنت IGF ؛ (Internet Governance Forum)

انجمن حکمرانی اینترنت IGF ؛ (Internet Governance Forum)

در دوره اول اجلاس سران جامعه اطلاعاتی (WSIS-1) که از طرف UNESCO، اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) و دیگر نهادهای بین‌المللی برگزار شد، گروهی مأمور به بررسی مسائل اصلی حکمرانی اینترنت شدند تا راهکاری عملی برای مواجهه با این مسائل را به دوره بعدی اجلاس ارائه نمایند.

سازمان ملل در سال ۲۰۰۵ اقدام به برگزاری دوره دوم اجلاس سران جامعه اطلاعاتی (WSIS-2) نمود. در این اجلاس، به‌منظور تسهیل گفت‌وگوی بین‌المللی حول مسائل حکمرانی اینترنت،  تصمیم به ایجاد انجمنی چندملیتی گرفته شد. درخواست تشکیل این انجمن به دبیر کل سازمان ملل ارسال شد و پس از موافقت، به نام انجمن حکمرانی اینترنت (Internet Governance Forum) یا IGF تأسیس شد.

انجمن حکمرانی اینترنت (IGF) به‌منظور گرد هم‌آیی افراد مختلف و گروه‌های ذینفع تأثیرگذار در آینده اینترنت تشکیل‌شده است. این انجمن جایگاه حقوقی برای تصمیمات الزام‌آور ندارد، بلکه در طراحی آن تلاش شده است که فارغ از محدودیت‌های موجود ساختارهای رسمی بین‌المللی، محلی برای تبادل‌نظر آزاد و برابر افراد درباره مسائل اصلی و مهم اینترنت در جهان باشد. هرچند که این انجمن صلاحیت تصمیم‌گیری ندارد و بیشتر در حوزه تصمیم سازی برای سازمان‌ها و نهادهای تصمیم گیر ایفای نقش می‌کند، اما نمی‌توان این موضوع را به‌عنوان ضعف IGF محسوب نمود، چراکه این انجمن پایه و مبنای تصمیمات دیگر سازمان‌ها را بنا می‌نهد و این‌چنین قدرت خود را در اثرگذاری به نمایش می‌گذارد.

IGF با تدوین فهرست مسائل و مشکلاتی که باید به آن‌ها پرداخته شود و ارائه راهکار برای آن‌ها، اولویت‌های سیاست‌گذاری را مشخص نموده و دستور جلسات نهادهای تصمیم گیر را مشخص می‌کند. ( agenda setting)

IGF مدعی است که با رویکردی پایین به بالا، فرصت مهمی را برای همه فعالان حکمرانی اینترنت فراهم می‌کند تا پیشنهاد‌های خود برای حل مسائل کلیدی حکمرانی اینترنت مطرح نمایند.

در ظاهر امر، پس از اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی(WSIS)، پایه و رکن اصلی حکمرانی اینترنت در جهان، انجمن حکمرانی اینترنت (IGF) است. این انجمن مشروعیت خود را از ارتباطی که با سازمان ملل و دبیر سازمان دارد کسب می‌کند و دبیر IGF نیز به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از سازمان ملل در این سازمان حضور دارد. رویکرد فراگیر و باز انجمن برای شنیدن حرف‌های کارشناسان و ذی‌نفعان، اعتبار و مقبولیت قابل‌توجهی به انجمن بخشیده است.

با گذشت یک دهه از تشکیل انجمن حکمرانی اینترنت، و با مشارکت بیش از ۱۴۰ کشور جهان، IGF به پایه و اساس حکمرانی اینترنت تبدیل‌شده است. حضور سازمان‌هایی مانند ISOC، ICANN، ITU و … در این انجمن اعتبار لازم را به آن بخشیده و زمینه را برای حضور دیگر کشورها فراهم کرده است.

حکمرانی مشارکتی، ضمن اینکه مانع انحصار قدرت و شکل‌گیری سلطه جهانی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌شود، با مشارکت دادن بازیگران مختلف بین‌المللی اینترنت، نوعی وابستگی متقابل، توازن قوا و نهایتاً ثبات را فراهم می‌آورد.

منابع:

https://www.nro.net/nro-and-internet-governance/internet-governance-forum

https://www.ip-watch.org/2017/12/20/internet-society-official-internet-governance-challenges-role-solving-issues

https://www.internetsociety.org

http://www.intgovforum.org

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا