بازیگران بین‌المللیبازیگران خط‌مشی فضای مجازیشناخت خط‌مشی فضای مجازی

دارپا؛ آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی

Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA)

آژانس دارپا (DARPA) که مخفف (Defense Advanced Research Projects Agency) و معادل «آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی» است، در سال ۱۹۵۸ در آمریکا و ذیل وزارت دفاع آمریکا تأسیس شد.

دارپا با هدف ستاد و پشتیبانی ارتش آمریکا در حوزه توسعه و ساخت فناوری‌های نوین تأسیس شد. دارپا ریشه تأسیس و مأموریت خود را نشأت‌گرفته از جنگ سرد می‌داند. (۱)

اولین مأموریت دارپا، کار بر روی موشک‌های دوربرد، بالستیک و هوافضا بود. (۲) در سال ۱۹۵۹ پروژه اولین ماهواره هواشناسی را آغاز نمود. (۳) رادارهای الکترونیکی، هواپیمای مافوق صوت، رباتیک، ماهواره جاسوسی، لیزر، فناوری اطلاعات، فناوری ارتباطات، میکرو سیستم‌ها و … از پروژه‌های بعدی دارپا بوده است. (می‌توانید لیست پروژه‌های دارپا را اینجا ملاحظه فرمایید.)

دارپا تاکنون چهار بار نام خود را تغییر داده است، ابتدا با نام آرپا (Advanced Research Projects Agency) تأسیس شد؛ در ۱۹۷۲ واژه دفاع «Defense» را به ابتدای نام خود اضافه نمود؛ در ۱۹۹۳ به نام اول خود بازگشت و نهایتاً از ۱۹۹۶ مجدداً واژه دفاع را بر نام خود افزود.

تاکنون بیست نفر از چهره‌های سرشناس امنیتی آمریکا هدایت دارپا را به عهده داشته‌اند.

DARPA DIRECTORامروز دارپا شش دفتر دارد که بنابر حوزه‌های فنی و پژوهشی‌اش سازمان‌دهی شده‌اند:

DARPA OFFICES۱- دفتر فناوری‌های بیولوژیک

BTO copyاین دفتر (BTO) بر روی میکروب‌های قابل‌برنامه‌ریزی، همزیستی انسان و ماشین و به‌طورکلی بر روی تعریفی جدید از فناوری کار می‌کند که در آن انسان، ماشین و زیست‌شناسی به هم پیوند می‌خورند.

۲- دفتر علوم دفاعی

DSO copyمأموریت دفتر علوم دفاع (DSO)، شناسایی و پیگیری طرح‌های تحقیقاتی با ریسک بالا و در طیف گسترده‌ای از رشته‌های علمی و مهندسی است تا درنهایت این طرح‌ها را تبدیل به فناوری‌های مخرب نماید و امنیت ملی آمریکا را ارتقاء بخشد.

۳- دفتر اطلاعات و نوآوری

I2O2مأموریت دفتر I2O شناسایی و پیش‌بینی تغییرات سریع فناوری اطلاعات و مقاوم‌سازی آمریکا در برابر این تغییرات است. این دفتر بیشتر بر جنگ سایبری و امنیت سایبری تمرکز دارد.

۴- دفتر فناوری میکرو سیستم

MTOاین دفتر که از سال ۱۹۹۱ تأسیس شده است بر فناوری میکرو سیستم متمرکز است. مأموریت دفتر پیش‌بینی تغییرات اساسی در حوزه میکرو سیستم‌ها و پیشبرد برنامه‌های آمریکا در این عرصه است. فناوری میکرو سیستم‌ها در پردازشگرها، مکانیسم‌های الکترونیکی، ابزارهای فوتونیک و … کاربرد دارد.

۵- دفتر فناوری راهبردی

STOدفتر STO بر تکنولوژی‌هایی متمرکز است که قدرت نظامی آمریکا در جنگ‌های شبکه‌ای افزایش دهد مانند هر آنچه اثربخشی ارتش را افزایش دهد، هزینه‌ها را کاهش دهد.

۶- دفتر فناوری تاکتیکی

TTO copyاین دفتر بر روی فناوری‌هایی کار می‌کنند که سرمایه زیاد و ریسک زیادی به همراه دارد و هدف آن مقاوم‌سازی آمریکا در این فناوری‌هاست. سیستم‌های دریایی و زیردریایی، هوافضا و … از آن جمله است.

 

بودجه دارپا در سال ۲۰۱۷ معادل ۲٫۹۷ میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۸ به ۳٫۱۷ میلیارد دلار برسد. (۵)

اما افزون بر حوزه‌های مأموریتی که دارپا در دفاترش دنبال می‌کند، آنچه باعث شده است تا آن را در سایت خط‌مشی فضای مجازی به‌عنوان یکی از بازیگران بین‌المللی معرفی نماییم؛ پروژه «دارپانت» (DARPA.Net) است که بعدها با انضمام پروژه (TCP/IP) منجر به شکل‌گیری اینترنت شده است. ان شاء الله در نوشتاری مستقل به دارپانت خواهیم پرداخت.

 

منابع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا