قواعد داخلی

قانون نحوه مجازات اشخاصی که درامور سمعی و بصری فعالیت های غیرمجاز می نمایند.

این قانون به نحوه مجازات اشخاصی می‌پردازد که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند، مقصود از فعالیت غیرمجاز عبارت است از:

  • تولید، توزیع، تکثیر معرفی و عرضه آثار سمعی و بصری غیرمجاز
  • تکثیر بدون مجوز آثار مجاز

با نظر به گستره فضای مجازی می توان در خصوص این قانون به چند نکته اصلی اشاره کرد:

  • آثار غیرمجاز که در فضای مجازی به‌صورت برخط توزیع می‌شود دیده نشده است و صرفاً اشاره به آثاری دارد که بر روی نوار یا لوح فشرده توزیع و تکثیر می‌گردد.
  • در ماده سوم این قانون از عنوان «عمده» برای اشاره به مجازات تکثیر و توزیع عمده آثار غیرمجاز بحث شده است که تعداد «ده نسخه» از یک اثر را عمده می‌داند، اما جای این سؤال باقی است که مگر در عرصه فضای مجازی و توزیع و تکثیر آنلاین می‌توان سخن از تعداد به میان آورد؟
  • در ماده دوم این قانون هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع و تکثیر و عرضه آثار، نوارها، لوح‌های فشرده صوتی و تصویری را ملزم به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌داند، حال به نظر شما آیا وب‌سایت‌ها در زمره آثار صوتی و تصویری به شمار می‌روند؟ آیا می‌توان وب‌سایت را ملزم به اخذ مجوز نمود؟ شبکه‌های اجتماعی، کانال‌ها و … چگونه؟ معنا و مفهوم «اثر» در فضای مجازی چیست؟ حدود اختیارات و البته امکانات حکومت‌ها برای حکمرانی خط‌مشی‌های تنظیمی در فضای مجازی چگونه است؟
  • این قانون دو بازیگر را در عرصه اجرای خط‌مشی تنظیمی فضای مجازی معرفی می‌کند: ۱- نیروی انتظامی و ۲- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

متن قانون را از اینجا رؤیت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا