اخبار خط‌مشی‌ فضای مجازی

انتشار پرونده حکمرانی فضای مجازی در فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا

پرونده حکمرانی فضای مجازی شامل یازده مقاله کوتاه و مصاحبه، با طراحی و مشارکت هسته خط مشی فضای مجازی(سپهرا) مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام در چهلمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد.

فضای مجازی که در واقع برآیند نظام‌های اجتماعی حاصل از تعامل کاربران بر بستر شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی است، امروزه به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی حکمرانی ملی و جهانی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. از این رو، ضرورت و اهمیت دارد که مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی به مبانی، نظریه‌ها و مسائل حکمرانی فضای مجازی به صورت جدی ورود پیدا کرده و نقشه نقش آفرینی فعالانه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی را متناسب با معارف اسلامی و اقتضایات کنونی جامعه تبیین کرده و از این طریق، عرصه سیاست‌گذاری و مدیریت فضای مجازی کشور را تقویت کنند.

در همین راستا، پرونده حکمرانی فضای مجازی شامل یازده مقاله کوتاه و مصاحبه از اساتید و کارشناسان این حوزه توسط هسته خط مشی فضای مجازی طراحی و با مشارکت جدی این هسته تدوین و منتشر شد. در مصاحبه‌ها و مقالات کوتاه پرونده پیشِ رو، تمرکز ویژه‌ای بر مسئله حکمرانی و تنظیم‌گری فضای مجازی و نقش آفرینی آموزه‌های اسلامی و فقهی در آن شده و در این راستا اولاً الگوی چهارسطحی حکمرانی فضای مجازی به عنوان الگوی مطلوب پیشنهاد شده و ثانیاً به موضوع مهم ایجاد، حفظ و توسعه قلمرو و مرز جمهوری اسلامی در فضای مجازی پرداخته شده است. همچنین در مقام اداره و سازماندهی فضای مجازی کشور، الگوی مدیریت قرارگاهی و ساختار شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این در کالبد شکافی مفهومی فضای مجازی به ابعاد فلسفی آن اشاره شده و دو موضوع کلیدی هوش مصنوعی و بازی‌های رایانه‌ای از منظر فقهی واکاوی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا