اخبار سپهرا

دوره آموزشی تحلیلی شبکه ملی اطلاعات توسط سپهرا برگزار گردید

دوره آموزشی-تحلیلی شبکه ملی اطلاعات در روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه توسط هسته سپهرا در محل پژوهشگاه مرکز ملی فضای مجازی برگزار گردید. هدف این دوره تبیین مبانی و اصول شبکه ملی اطلاعات، تاریخچه شکل‌گیری آن در کشور و متن‌خوانی و تحلیل طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات بود.

در بخش اول دوره، دکتر جواد آزادی با بیان تاریخچه‌ای از شکل‌گیری اینترنت، جریان‌های فنی همگرا در جهان را مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را در چهاردسته طبقه‌بندی نمودند. بر این اساس در دو دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ شبکه‏‌های اولیه ایجادشده با اهداف و دغدغه‌های مختلف شکل گرفته‌اند که عبارت‌اند از: شبکه علمی Arpanet، شبکه نظامی Rand، شبکه تجاری NPL و شبکه علمی Cyclades که هرکدام با سهم‌یاری خاص خود، تکمیل کننده پازلی بوده‌اند که سرانجام منجر به شکل‌گیری اینترنت به شکل امروزی گردیده است. بررسی مبانی فنی شبکه با رویکرد فهم چگونگی کارکرد شبکه و اجزاء شبکه ملی اطلاعات دیگر بخش تشکیل‌دهنده این دوره بود که با تمرکز بر مدل OSI و تبیین چیستی و کارکرد لایه‌های مختلف آن همراه بود.

در ابتدای بخش دوم دوره، اعضای سپهرا میزبان حضور آقای دکتر حسین مطلبی، رئیس پژوهشگاه فضای مجازی بودند. ایشان ضمن قدردانی از پرداختن به مسئله‌ کلیدی شبکه ملی اطلاعات در حکمرانی فضای مجازی، به اهمیت و ضرورت بررسی علمی پیرامون ابعاد و ارکان مختلف این شبکه پرداختند.

پس از آن، تاریخچه شبکه ملی اطلاعات با ارائه آقای خلیلی نژاد پژوهشگر هسته سپهرا بررسی شد و اهم اقدامات سیاستگذارانه این حوزه در سه دهه گذشته کشور مورد کنکاش قرار گرفت که به نوعی روایت پیشرفت و وضع امروز کشور در این حوزه را پدیدار می‌نمود. پایان بخش این دوره یک روزه نیز جریان شناسی شبکه ملی اطلاعات در دولت‌های پیشین و همچنین تبیین اجزاء مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات توسط مهندس مرادی (کارشناس مرکز ملی فضای مجازی) بود. محتوای این دوره در ۸ ساعت برای پژوهشگران و شبکه‌های پژوهشی هسته سپهرا ارائه گردید که ان شاءالله در جلسات و دوره‌های بعدی، در هسته سپهرا و گروه حکمرانی پژوهشگاه فضای مجازی ادامه خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا