شناخت خط‌مشی فضای مجازی

عناصر اصلی حکمرانی فضای مجازی

درباره حکمرانی تعاریف متعدد و مختلفی ارائه ‌شده است که فصل مشترک تمامی آن‌ها توجه به لایه‌ها و نهادهای غیر حکومتی در اِعمال حاکمیت توسط دولت است. بر این اساس، حکمرانی را ظرفیت انجام کارها و تنظیم امور با اتکا به شیوه‌هایی مانند گفتمان سازی، تنظیم قواعد، هنجار سازی، استانداردسازی،تنظیم توصیه‌ها و …، در کنار استفاده از ظرفیت‌های رسمی و قانونی اِعمال قدرت دانسته‌اند. به عبارت دیگر، حکمرانی یعنی:

توجه به خواست‌ها و استفاده از ظرفیت‌های نهادها و گروه‌های غیر حکومتی در کنار نهادهای حکومتی به‌منظور تسهیل دسترسی به اهداف حاکمیتی.

حکمرانی سه عنصر اصلی دارد که شامل «سرزمین»، «مردم» و «حکومت» است‌. اگر این سه را در تعریف حکمرانی مجازی در نظر بگیریم، سرزمین به شبکه تبدیل‌شده است، مردم به  کاربر تبدیل شدند و حکومت به شکل شرکت‌های بزرگ درآمده است‌. امروز شما با کشور بزرگ Facebook مواجه هستید‌ که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون کاربر دارد‌. قلمرو این کشور بر شبکه جهانی اینترنت بنانهاده شده است. این کشور حکومت دارد و تحت قوانینی اداره می‌شود.حتی در آمریکا یک ماهیت فیزیکی دارد. برخی از کشورهای دیگر نیز نمایندگی Facebook را به‌عنوان سفارت در کشور خود افتتاح کرده‌اند.

این وضعیت موجود عناصر حکمرانی فضای مجازی است اما آنچه مطلوب جمهوری اسلامی ایران است عبارت است از: تحقق قلمروهای مجازی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، با کاربرانی که صرفاً مصرف‌کننده منفعل خدمات و محتوا نبوده و مواجهه فعالانه و خردمندانه با خدمات و محتوا دارند. (برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.) هم‌چنین قواعد حاکم بر این قلمروها و کاربرها توسط شرکت‌های انحصارگر بزرگ داخلی(خصوصی) و بین‌المللی تعیین نمی‌شود بلکه وجود ۱-یک بخش دولتی قوی همراه با ۲-بخش خصوصی قوی غیر انحصاری و مستقل(غیر وابسته به بیگانگان)، در عین توجه به ۳- ظرفیت‌ها و خواسته‌های بخش مدنی و ۴- در تعامل عزت‌مندانه با سازمان‌ها و شرکت‌های بین‌المللی تعیین‌کننده نظام قواعد حاکم بر این کشور مجازی است.


آخرین مطالب سایت


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا