اخبار سپهرا

اطلاعات تکمیلی فراخوان انتخاب بهترین عنوان برای هسته خط مشی فضای مجازی

توضیحاتی پیرامون مرکز رشد و هسته خط مشی فضای مجازی

مرکز رشد :
مجموعه‌ای است که به دنبال حل مسائل انقلاب اسلامی است، لذا با پژوهشگاه‌های مرسوم که صرفا به دنبال توسعه دانش هستند متفاوت است و اگر هم به توسعه دانش بها می­دهد در جهت حل مسائل انقلاب اسلامی است.
همچنین مرکز رشد، معتقد است برای حل مسئله انقلاب اسلامی، بایستی ابتدا نیروی انسانی تربیت کرد و به همین دلیل تمرکز خود را بر روی تربیت افرادی گذاشته است که مأموریت خود را مسائل انقلاب اسلامی قرار داده‌اند و بدین ترتیب ظرفیت حل مسئله را بالا می‌برد و به عبارتی مأموریت مرکز، عبارت است از ظرفیت­ سازی حل مسائل انقلاب اسلامی. یکی از حوزه های اصلی مسائل انقلاب اسلامی ، حوزه فضای مجازی است.

هسته:
در مرکز رشد، به تعداد اعضایی که با یکدیگر بر یک حوزه تمرکز دارند و حول آن محور فعالیت می‌کنند، هسته می­گویند.

خط­­مشی گذاری:
خط­مشی گذاری یا به تعبیر دیگر، سیاست‌گذاری، رشته ­ای است که به دنبال تحقق بخشیدن اراده ­های حاکمیت است. درواقع هر حاکمیت، اهدافی را دنبال می­کند که این متخصصین خط­مشی هستند که با ابزارهای خود، اراده و اهداف حاکمیت را تا تحقق و در عمل دنبال می­کنند.

فضای مجازی:
عمدتاً، افراد فضای مجازی را مجموع ه­ای از رایانه، اینترنت، شبکه‌های و پیام‌رسان‌های اجتماعی و … می‌دانند، اما هسته خط­مشی فضای مجازی تعریفی اختصاصی در این خصوص دارد: فضای مجازی عبارت است از نظام­‌های اجتماعی برآمده از تعامل کاربران بر بستر شبکه.

هسته خط­مشی فضای مجازی:
با تعریفی که از خط­مشی گذاری و فضای مجازی ارائه شد، مأموریت این هسته، تمرکز بر خط مشی فضای مجازی به‌عنوان یکی از حوزه­ های حاکمیتی است و همان‌طور که ذکر شد، دیگر این مسائل صرفاً از جنس مخابرات و شبکه و رایانه نیست، بلکه نظام ­های مختلف اجتماعی در فضای مجازی وجود دارند و حاکمیت باید برای همه آن‌ها اعم از اقتصادی، فرهنگ، امنیت، حقوقی و … برنامه داشته باشد. هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ماموریت اصلی خود را اعتلای خط مشی گذاری فضای مجازی در کشور می‌داند.

ویژگی های عنوان پیشنهادی و شرایط شرکت در این فراخوان نیز در تصویر زیر توضیح داده شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا