موضوعات خط‌مشی فضای مجازی

سرمایه جاسوسی – اطلاعاتی

سرمایه جاسوسی – اطلاعاتی

اینترنت و فضای سایبری فرصت بی‌بدیلی را برای سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی فراهم  کرده است. این فرصت پیش از آنکه برآمده از آسیب‌پذیری و نفوذپذیری اطلاعات در فضای سایبری باشد، ناشی از فرهنگ و فضایی است که کاربران به راحتی و داوطلبانه اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند. به همین سبب از اویل قرن ۲۱ جاسوسی رشد بنیادینی داشته است و ادبیات جاسوسی منبع باز[۱] توسعه فراوانی یافته است

حجم بالای اطلاعات شخصی که به صورت داوطلبانه در سراسر شبکه‌های اجتماعی پخش شده است به علاوه فراگیری شبکه‌های اجتماعی، سرمایه اطلاعاتی (جاسوسی) [۲] را ایجاد کرده است که اگر امکانات جدید برآمده فناوری هوش مصنوعی و بیگ دیتا را به آن اضافه نماییم؛ به سرمایه اطلاعاتی خواهیم رسید که پیش از این هیچ سرویس اطلاعاتی در اختیار نداشته است.

علاوه بر فناوری که به کمک این سرمایه آمده است، روند گفتمان توسعه دولت‌ها و کسب و کارها نیز بر این سرمایه می‌افزاید. به بیان دیگر، دولت‌هایی که جریان توسعه را به ویژه ذیل گفتمان حکمرانی خوب دنبال می‌کنند با شعار شفافیت و پاسخگویی حجم بالایی از اطلاعات را برای همگان به اشتراک می‌گذارند و با پیروی از سیاست‌های جهانی تزئین شده و بسته‌بندی‌شده در پوشش بهبود محیط کسب‌وکار، مبارزه با پولشویی و … خود را در مخمصه شفافیت و افشای هرچه بیشتر داده‌های ملی قرار می‌دهند.

جریان حرفه‌ای کسب و کارها به ویژه در نظام سرمایه‌داری نیز اولاً با شعار سنجش پذیری رقابت، تخمین مؤثر بازار، بازاریابی هدف‌گرا، کمک به بهبود بازار و …  بر افشای اطلاعات تجاری تأکید کرده و ثانیاً با توسعه تجارت الکترونیک و ایجاد پایگاه‌های بیگ دیتا بر این سرمایه اطلاعاتی‌ـ جاسوسی افزوده‌اند.

[۱] open source intelligence

[۲] intelligence assets

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا