قواعد خط‌مشی‌گذاری فضای مجازی

همبستگی اجتماعی و تنظیم مقررات (social solidarity & regulation)

همبستگی اجتماعی و تنظیم مقررات social solidarity & regulation

نظریات همبستگی اجتماعی به دنبال پاسخ به این سؤال هستند که علت اتحاد و همبستگی جامعه چیست؟ فارغ از اینکه اندیشمندان غربی و مسلمان مبتنی بر جهان‌بینی و به‌تبع آن جامعه‌شناسی خود، چه پاسخی به این پرسش داده‌اند، بایستی گفت که همبستگی اجتماعی نیز یکی دیگر از دلایل و موجهات تنظیم مقررات است که در کنار موجهات اقتصادی نظیر اطلاعات نامتقارن، شکست بازار و آثار جانبی مطرح است.

در نگاه جامعه شناسان، توجیه تنظیم مقررات از نگاهی صرفاً اقتصادی، به دلایل زیر ناقص است:

۱- به دلیل آنکه نگاه‌های اقتصادی دولت را همواره دولتی خیرخواه فرض می‌کنند که هوشمندانه تنظیم مقررات می‌کند و مداخلات آن، بدون هزینه است.

۲- نگاه اقتصادی، بازار را دربردارنده ابزارهای لازم حل مسئله می‌داند و فرض می‌کند که چنانچه تنظیم مقررات در مواقع شکست بازار به کمک آن بیاید، مسائل جامعه به دست اقتصاد و بازار حل می‌شود.

۳- نگاه‌های اقتصادی فراموش کرده‌اند که اساساً تنظیم مقررات یک پدیده‌ای است که در بستر تاریخی و سیاسی بروز و ظهور کرده است و تکیه‌بر انتخاب آزاد افراد و بازار آزاد همان‌قدر یک تصمیم سیاسی است که تضمین پرداخت رایانه به اقشار خاصی از جامعه یک تصمیم سیاسی است.

نظریه‌پردازان همبستگی اجتماعی در بسیاری از موارد نظیر خدمات رفاه اجتماعی و بهزیستی، منطق بازار آزاد را ناکارآمد می‌دانند و معتقدند بایستی تنظیم مقررات به کمک ارزش‌های اجتماعی بیاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا